28‏/10‏/2019

آلة الزمن




:قلتي لي 
نرجع 
في الزمن 
ونشوف 
نهاية 
تانية 
للقصة

وانا
حطّيت 
تلات أنواع ابتسامات 
كنتي بتبتسميهم 
في شنطتي
وطويت 
في دفتر سفري 
صور لعينيكي 
وهي بتعكس 
قسوتي
كمان وهي مبسوطة ... 
وصور تانية ... 
وهي لسّة بتصحصح
وصور 
وهي تعبانة ...
لكن راضية 
بصحبتي
وصور كمان 
لتفصيلة إيديكي 
واقدامِك
وخدت معايا 
زرعِتِك 
اللي دبلِت 
من كسل منّي
ودا في حضورِك 
وقُدامِك
بطّلْت ارويها 
واتبقى لي منها 
الطين
فيه تلات اعقاب سجاير 
مطفيين
خدت معايا 
تلات أغاني 
كانت عوايدِك تسمعيهم 
تتهزّي ليهم
عشان 
مش عايز انساهم
باردّدهم 
واشوف ألمِك 
قُصادي 
مرايا 
تِفكّرني
وحفظتُهم 
وزيّ ما كنتي حافظاهم
واديني سافِرت
من غير 
ما اسلِّم على عينيكي
من غير 
ما اشوف منهم بُكا مكتوم
من غير 
ما المِس إيديكي
واحسّ رجفَة 
وصمْت يلوم
ولا ضميتِك لصدري
وفاكراني أكيد ما بكيتش
واصحابي 
شايفنّي صَلْب 
مش باخسَر 
والا اتأثّر
وانا مسافر
ماحدّش 
لا يِشوف وشّي
ولا يسمَع 
صدى لصوتي
غايب 
لوحدي 
باتحسّر

:قالت لي 
نرجع في الزمن 
ونشوف 
نهاية 
تانية
للقصة

ليست هناك تعليقات: