02‏/05‏/2012

من الفرحة

أفكار غامقة و ساحباني
و دي موجة 
عالية و ناوية تكسب كل الموج حواليها
و في الهوجة 
و في وسط زحمة غوامق الألوان في ذهني
بتطلّ  نبرة صوت حنيّنة
تطبطب على راسي
و تحملني براحة ، تحطني
على سرير مفروش بحلم
و الحلم مولود ليّ ، متفصّل
و انا باغرق
باسيب المدّ يسرقني
لجوّة الفكرة
وسط الحلم
أنا و الموج بأنواعه صحاب
راكب موجة ، كابوس
لكن ، أنا فوقها
و سانداني موجات مَحَبّة
باعتاها رياح بهجة
مستنيّاني قدامي ، و شايفها
و مش لازم أسبق عشان اروح
و اقابلها
حاييجي ميعادنا
أفكار غامقة و ساحباني
و انا مش مسلِّم
غير بإن الغامق القادر
وراه إضاءات 
و كشّافة
و عرّافة
و شايفها في كل مكان، رغم الزحام، في البحر
و مش حاصطاد أنا
عشان الصيد ، ماهوش طبعي
أفكار غامقة ورايا، وعايزة تصطادني
و صيّادها، بليد، عارف
إن المجهود ماهوش واجب، عشان يكسب
ماهو مصادف
إنّه دايماً بيكسبها
فليه يجري ، و ليه يتعب؟
يسيب نفسه ، لريح البهجة
و بتشيله
و تدّيله
و يدّيلها
فتجري تستخبّى، موجات الغامق المحروم، من الفرحة
بتجري تستخبّى، موجات الغامق المحروم، من الفرحة
وتجري تستخبّى، موجات الغامق المحروم، من الفرحة
 تجري تستخبّى، موجات الغامق المحروم، من الفرحة

سلام يسري
٢ مايو ٢٠١٢

ليست هناك تعليقات: