03‏/10‏/2013

آليس في باريس



خَدْنا الميعاد
و ما اعرفهاش تمام
لكنّ بسمتها، عينين صاحية
و كان حميم أوّل سلام

رسالة تقول الساعة سابعة ميعاد
في ساحة أوديون في مدينة باريس
و انا لسّة مش عارف المدينة
لكن مشتاق ليوم حاقضيه ويّا آليس

و سحر حكاية م الخيال
خلِّتني قدّام المراية اختال
و اشوف انهي قميص يناسب الموعد
باين آليس على الموضة، كمان جميلة و بتوعِد

و باريس مدينة الموضة
عروض للشعر و الفساتين و للقمصان، لطول و لعرض
و انا نفسي نمشي 
جنب بعض في الشارع وانا جاهز لهذا العرض

أنا رحت مبدّر تِلت ساعة
و طول السكّة أفكاري تودّي تجيب
و عشت ييجي اربعين قصة جُوّة خيالي 
و باتمنى لو بس قصة واحدة تصيب

حنتقابل .. حتحضنّي
 وعلى الخدّين حتبوسني
 وعن يومي حتسألني
و انا أحكي
و حاتجّمل و حاعجِبها
و نمشي في آخر الليلة
إيدي في إيدها

و ارجع و اقول 
صوت الخيال دايماً مثالي
وانا من طبعي 
ماباصدّقوش لإني عارفه بيغالي

حاشوفها.. آه
حنتعشي 
لكن أكتر؟
مافيش أكتر
و انا مبكّر
لسّة الميعاد قدّامه ييجي رُبع ساعة
و انا مستنّي و بافكّر

باتابع البشر ماشيين 
قصص لعينيّ منسوجين
و في الميدان متوزّعين
كل الأحبّة اتنين اتنين
    
حاتيجي هيّ مشحونة من يوم طويل و شايلة الحِمل 
   و مش قادرة تقابل شخص مش عارفاه
 آحسن لها تنسى ميعادها ويّايا
مانا اللي بازيد عليها حِمل مش عايزاه

حتبعتلي رسالة تقوللي فيها حصلت ظروف
أو أي حجة أو سبب ماهوش معروف

حتيجي ويّا صاحبتها 
عشان مايبانش ان الميعاد بينّا ميعاد مخصوص
و الا حاتيجي ويّا صاحبها 
و انا لازم أمثل إني مش مقموص

الساعة عدّت السابعة و مش شايفها وسط الناس
ناس منهم اتقابلوا و خلاص
و ناس لسّة زيي بيستنّوا الخلاص
و انا من سيجارة لسيجارة بافقد حماس
و البهجة و الشوق رافقهم القلق إحساس
بقالي ساعة مستنّي 
و صوتي سامعه بيغنّي
بنفس مقطوع
خلاص حامشي
ماهيش جايّة
لأ لأ جاية
أبعت رسالة و اسألها؟
لأ اتكلّم
أكيد نسيِت
و ليه تتمسك بالميعاد و انا مجهول؟
و عن خيالي انا المسؤول
يمكن واقف في مكان غلط
لكن الميدان ماهوش واسع
الفّ شويّة؟ 
إيه المانع
 حماسي بطيء
بادوّر في الوشوش نظرة

و وشّ بعينه شاغلني
و هوّ بذاته واجهني
آليس واقفه
كراسة في إيديها
و سماعة في ودانها
بقالها كتير بتستنّى
ولمحتني 
فقفلت الكراسة 
و شالت السماعة
ابتسمت ابتسامة ملو العينين
و حطّت إيدها اليمين على كتفي
و باستني ع الخدّين


هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

"ارجع و اقول

صوت الخيال دايماً مثالي

وانا من طبعي

ماباصدّقوش لإني عارفه بيغالي"

ساعات بيغالي وساعات بيكون صادق بس احنا اللي ما بنصدقهوش..حلوة اوي :)